sobota, 24 sierpnia 2024

Łysula - Beskid Niski

Łysula (551 m n.p.m.), szczyt w okolicach Gorlic, stała się hitem w tym roku dzięki nowej wieży widokowej. Dojść do niej można zielonym szlakiem beskidzkim prowadzącym z Gorlic do Dominikowic, a leniwi mogą podjechać na parking samochodem prawie pod samą górę, zostaje im tylko 20-minutowy spacer. Koszt drogi dojazdowej, oświetlenia, wiat przystankowych na szlaku to około 4,6 mln pln wydane z kasy gminy Gorlice, ale wstęp na wieżę jest bezpłatny. I nie tylko wstęp:)






Z polany pod szczytem Łysuli (po zachodniej stronie) roztacza się ładna panorama na okolicę. Widać stąd: Obniżenie Gorlickie z Gorlicami, Pogórze Rożnowskie i Pogórze Ciężkowickie. 

A oto i sama wieża, która ma 32 metry wysokości. Taras widokowy, z którego można obserwować panoramę Beskidu Niskiego jest na 28 metrach i aby na niego wejść, trzeba pokonać 160 stopni.


 

A widzicie te rury w środku (i kawałek na zewnątrz) ? To 54-metrowa zjeżdżalnia! W gratisie, ale kontrolowana elektronicznie, tak samo jak ilość wchodzących na wieżę.  Obsługi ludzkiej nie ma, ale jest bramka licząca wchodzących, których na wieży nie może być jednoczenie więcej niż 50 osób. Zjeżdżalnia ma czujniki, więc dopóki poprzednik nie wyląduje na dole, ten na górze nie ma zielonego światła na przejazd, czeka - cierpliwie lub nie - na czerwonym:) Ja nie czekałam, zeszłam pieszo, nie dla mnie bezwładny lot w ciemnej rurze z prędkością 25 km/godz.:) Inni byli bardzo chętni i korzystali świetnie się bawiąc, zarówno dzieci jak i dorośli.


Dla mnie wystarczającą atrakcją były widoki z wieży na szczyty Beskidu Niskiego, Pogórza Ciężkowickiego, na  Gorlice, Beskid Sądecki z masywem Radziejowej i Jaworzyny Krynickiej, Wysoki Wierch w Pieninach, Gorce, Beskid Wyspowy, a także odległe Tatry. Na szczycie wieży są tablice graficzne informująca, na co patrzymy z danego miejsca.







Powrót tą samą trasą, ale u podnóża góry zboczyłam w las i szłam ścieżką wzdłuż leśnej drogi krzyżowej w Dominikowicach.



Wieża ta to fajna, nietypowa atrakcja z powodu zjeżdżalni, bo samych wież widokowych w okolicy jest jeszcze kilka. Przejeżdżając w okolicach Gorlic warto tu zajrzeć.