środa, 16 października 2019

Paleo Pili - Grecja, Kos

Pyli to małe miasteczko, obok którego znajdujduje sie Paleo Pyli czyli Stare Pyli -  opuszczona przez ludzi osada, położona u stóp bizantyjskiego zamku, zbudowanego w czasach dynastii macedońskiej, (od IX w. n.e. do XI w. n.e). Zamek zyskał silne fortyfikacje, gdy Kos rządzone było przez Zakon Rycerzy Joannitów. Po twierdzy nie zostało dziś wiele do zwiedzania, jednak rozpościera się z niego piękny widok na pobliskie wyspy Pserimos i Kalymnos oraz niedaleką Turcję.
Aby tam dotrzeć, należy przejść kilka kilometrów ze współczesnego Pyli, widoki wynagradzają trud.

Najpierw Nowe Pyli do którego dojechałam autobusem pełnym czarnoskórych uchodźców (tu jest dla nich ośrodek).




 




Wyżej: grobowiec Harmylosa – starożytnego władcy wyspy Kos.










 







Za nowym Pyli zaczyna się droga ku staremu Pyli, bardzo malownicza.












Tutaj w 1830 roku epidemia cholery zdziesiątkowała mieszkańców. Po jej ustąpieniu pozostali żywi także odeszli uważając wioskę za przeklętą. Obecnie zostały tylko ruiny. Z wioski można dostać się do ruin zamku. Oczywiście, jako jedna z nielicznych, wlazłam na szczyt, a dusza siedziała mi na ramieniu:) Idzie się po resztach murów, bez żadnych zabezpieczeń, a na szczycie stoi się nad urwiskiem na małej przestrzeni, żadnych barierek, siatek czy osłon. Nieostrożny ruch i lecisz w dół. Ale byłam i widziałam, a drugi raz już raczej nigdy się tam nie znajdę, więc po prostu MUSIAŁAM. 

















 

 



 Idąc stromym zboczem dojdzie się do kościółka położonego u stóp góry zamkowej.





Wnętrze cieszy oczy dużą kolekcją kolorowych  obrazów.








Teren koło cerkiewki opanowały kozy.