środa, 18 maja 2022

Skarpa Dobrska - Kotlina Chodelska

No nie wiem, jakaś nieuważna chyba byłam przeglądając strony ze skąpymi  informacjami o trasie, ale w jednym miejscu ktoś napisał, ze największa skarpa jest w Podgórzu, no to tam zaczęłam. Nie był to chyba dobry wybór, nigdzie nie mogłam znaleźć szlaku, niby wzdłuż Chodelki szlak prowadził przez łąki, ale żadnego, ani jednego oznaczenia nie było, więc nie mając pewności pojechałam do wsi Dobre. I okazało się, że  faktycznie szlak zaczyna się przy szkole. Niektórzy podobno ruszają na trasę samochodem:) Faktycznie kawałek można podjechać, tylko nie ma gdzie postawić auta w miejscu, gdzie dalsza jazda jest niemożliwa. Najlepiej przejechać rowerem, ale akurat nie miałam roweru ze sobą. Ruszyłam zatem pieszo. Pierwszy odcinek prowadzi przez wieś. Potem wysokim wąwozem, potem przez kwitnące jabłoniowe sady, potem wzdłuż chmielników i skrajem pól. Przejście skrajem skarby jest bardzo krótkie, choć widoki na Kotlinę Chodelską faktycznie ładne. Cała trasa mierzy około 6,5 km. Do Kazimierza Dolnego stąd 6 km pieszo.

Sama skarpa jest zróżnicowana wysokościowo, rośnie ze wschodu na zachód , a najwyższe miejsce znajduje się w okolicach Podgórza, ale nie we wsi Podgórze. Nachylenie stoku przekracza 40 %, występują też pionowe ściany o wysokości ponad 10 metrów. Poprzecinana jest licznymi wąwozami, a niektóre z nich mające do 40 metrów głębokości zaliczane są do najgłębszych w Polsce. 
















Na pierwszym planie rzeka Chodelka, w głębi Wisła.







Coś jakby podobnie do... Toskanii? Prowansji ? :)